Visual ING Digitalisering in de GGZ
Digitalisering in de GGZ
Visual ING Digitalisering in de GGZ
De gamechangers

2. De klant pakt de regie: persoonsgerichte zorg nodig

Van patiënt naar zelfbewuste klant

De zorggebruiker pakt steeds vaker de regie in het zorgtraject. De “patiënt” wordt meer en meer zorgconsument of klant, waardoor de traditionele dokter-patiëntrelatie achterhaald raakt. Nieuwe generaties nemen geen genoegen met one-size-fits-all. Mensen zijn goed geïnformeerd door zelfdiagnose via internet en oriëntatie op social media. Zij maken bewustere zorgkeuzes en passeren bijvoorbeeld vaker de huisarts om de gewenste behandeling direct bij de GGZ-aanbieder aan te vragen. Aan de andere kant kiezen mensen vanuit financiële overwegingen ook vaker bewust voor de praktijkondersteuner GGZ, omdat deze eerstelijnszorg niet onder het eigen risico valt.


De cliënt gaat de regie nemen, de GGZ is de adviseur die met klantgerichte oplossingen moet komen.
- GGZ-bestuurder


Niet zorg, maar klant centraal stellen

Niet de zorgverlener, maar de klant moet centraal staan. De uitdaging is de zorg meer op het individu en zijn persoonlijke situatie en voorkeuren af te stemmen. Waar mogelijk op afstand, zodat de belasting van de zorgbehandeling zo beperkt mogelijk blijft. Dit stelt de klant in staat maatschappelijk te blijven functioneren, terwijl de kosten beperkt blijven.

Van aanbodgerichte keten naar vraaggericht netwerk rond klant

Van aanbodgerichte keten naar vraaggericht netwerk rond klant
Bron: ING Economisch Bureau

Meer eigen verantwoordelijkheid en preventie

De nadruk komt steeds meer op voorkomen in plaats van genezen te liggen. De klant wordt medeverantwoordelijk en kan met de juiste instrumenten zijn gezondheid zelf verbeteren. Betere preventie kost geld, maar levert ook veel op. Zo kunnen preventieve inspanningen herhaling van depressies met ongeveer een kwart tot een derde verlagen. Er zijn diverse voorlichtingsprogramma’s en ‘interventies’ voor mensen met een verhoogde kans op psychische aandoeningen, waarvan bewezen is dat de baten de kosten overtreffen. Bijvoorbeeld preventieve maatregelen gericht op kinderen van depressieve of verslaafde ouders en selectieve preventie bij personen die eerder met depressie of angsten te maken hebben gehad. GGZ Nederland constateerde recent dat het bereik van preventie tot nu toe beperkt is. In 2013 ontbrak volgens Nivel bij bijna de helft van de GGZ-professionals de benodigde kennis over preventie. Bekostiging van preventie gebeurt nu nog veelal via pilots en opslagen op de normale vergoedingstarieven. Het besef van de baten van preventie neemt echter toe bij overheid en zorgverzekeraars.

De Nieuwe GGZ: actief in de wijk en online

Virenze, Mondriaan, het academisch ziekenhuis Maastricht,de Levanto Groep, GGzE en Arkin hebben zich aangesloten bij de beweging De Nieuwe GGZ. Meer >> De GGZ-instellingen en de initiatiefnemers van de beweging gaan proeftuinen inrichten waar cliënten in de wijk én online ondersteund en behandeld worden. In de proeftuinen wordt intensief samengewerkt en wordt de zorg ondersteund met behulp van een online community waar de hulpvrager contact kan leggen met andere hulpvragers, ervaringsdeskundigen, hulpverleners en waarin bestaande e-health- toepassingen ontsloten gaan worden. Dick Veluwenkamp, bestuurder bij Arkin: “De Nieuwe GGZ is voor ons een volgende stap om meer regie bij de cliënt te leggen. De behoeften van de cliënt zijn uitgangspunt, niet het systeem. We willen actief zijn in de natuurlijke omgeving van de cliënt, dat is in de wijk en online. Hopelijk sluiten er zo snel mogelijk andere instellingen aan.” De Nieuwe GGZ is een initiatief van Jim van Os, Philippe Delespaul (hoogleraren van de Universiteit Maastricht), Michael Milo, Frank Schalken (E-hulp) en Wilma Boevink (expert ervaringsdeskundigheid).

Bron: Skipr.nl

Logo ING