De nieuwe mindset
De wereld digitaliseert in rap tempo. Voor de GGZ biedt dit kansen en uitdagingen. Om succesvol te zijn in een veeleisend speelveld moet digitalisering binnen GGZ-organisaties een leidend principe worden.
1. Een volwaardige digitale klantbenadering
Integrale benadering van zorg rond de klant
De westerse wereld kampt tegenwoordig vooral met welvaartsziekten. Toch is de zorg van oudsher vaak nog gericht op bestrijding en behandeling van infectieziekten. Machteld Huber stelt echter dat het belangrijker is geworden om via veerkracht je lichamelijk, geestelijk en sociaal welbevinden terug te vinden. Steeds meer GGZ-organisaties hanteren het concept van ‘positieve gezondheid’ als uitgangspunt voor hun dienstverlening. Digitale psychische zorg geeft de klant een instrument in handen waarmee hij vooruitgang op meerdere aspecten van positieve gezondheid kan boeken. Een digitaal kanaal biedt de mogelijkheid onafhankelijk van plaats of tijd anoniem hulp in te roepen. Dit verlaagt de drempel om hulp te zoeken en kan verergering van klachten voorkomen.
De zes dimensies van positieve gezondheid
Voorbeeld van een scoringskaart
Digitalisering basis voor waardegedreven zorg
Slimme digitalisering is nodig om informatie-uitwisseling en samenwerking te verbeteren. Het vormt de basis voor klantgerichter handelen, betere zorguitkomsten én efficiënter werken. Volgens Michael Porter is een adequaat IT-systeem een vereiste om tot ‘value-based’ oftewel waardegedreven zorg te komen. Een goed IT-platform kan:
• | partijen helpen samen te werken aan een integrale zorgbenadering waarin de klant centraal staat, |
• | benodigde metingen en nieuwe bekostigingsstructuren mogelijk maken, |
• | de verschillende schakels binnen een multidisciplinair zorgtraject aan elkaar knopen. |
De 6 elkaar versterkende elementen van Porters ‘waardeagenda’
Beter inspelen op veranderende klantbehoeften
Bij steeds meer bedrijven raakt digitalisering het hart van het verdienmodel. Reisbureaus, videotheken, platenzaken zijn schaars geworden door digitale concurrentie. Maar digitalisering kan het succes van het offline distributiekanaal ook aanvullen of versterken. De kern van de dienstverlening blijft namelijk veelal hetzelfde, er ontstaan alleen nieuwe wegen om de klant te bereiken. Ook GGZ-aanbieders moeten anticiperen op de snel veranderende digitale klantbehoefte en kansen om onderscheidende zorg te kunnen leveren. Niet omdat de zorgverzekeraar dat vraagt, maar omdat zorg en klant er baat bij hebben.
De toekomstige GGZ-klantervaring is...
Voorloper in blended care
Reik, onderdeel van Alliade Zorggroep, behandelt en begeleidt kinderen en volwassenen met een licht verstandelijke beperking. Meer >>Begin 2011 heeft Reik het initiatief genomen om een eHealth-platform te ontwikkelen waar elke cliënt nu gebruik van maakt. 85% logt vaker dan één keer per week in. ‘Jouw Omgeving’ is een online ontmoetings- en behandelplek voor cliënten en hun zorgverleners en mantelzorgers. Cliënten kunnen er met zorgverleners contact opnemen, hun werkpunten bekijken, rapporten over hun ontwikkeling inzien én zelf rapporteren. Dit heeft in lagere kosten en een grotere motivatie voor het werken aan behandeldoelen geresulteerd. Ype Brada van Reik: “Iedereen is nu beter op de hoogte, de verschillende leden van behandelteams hebben meer inzicht en overdracht gaat makkelijker. Zorgverleners merken dat die transparantie zorgt voor een betere band met hun cliënten. Het werkt ook efficiënter. Teamvergaderingen zijn gehalveerd in tijd, doordat iedereen via het systeem goed geïnformeerd is en snel online kan schakelen met alle betrokkenen. In de ambulante hulpverlening vermindert het reistijd. Het behandelplatform verdient zichzelf zo terug.” Ook in behandelvormen innoveert Reik. Met een virtual-realitybril leert zij cliënten in een gecontroleerde omgeving stapje voor stapje hoe zij met een situatie om kunnen gaan. De VR-bril biedt een snelle en veilige manier om spannende situaties levensecht in scène te zetten. Via ‘biofeedback’ zou een behandelaar ook nog de fysieke reacties kunnen meten om te zien of er vooruitgang is geboekt. Brada:“Cliënt en therapeut hoeven niet meer de spanningsvolle situaties op te zoeken. Dat scheelt reistijd, behandeluren bij de therapeut en voorkomt complicaties, omdat je de spannende situatie stop kunt zetten.”