Samenvatting
De gamechangers
De geestelijke gezondheidszorg (GGZ) ondergaat een transformatie. Een drietal gamechangers zorgt voor versnelling van dit proces:
1. | De eis van hogere effectiviteit tegen lagere kosten |
2. | De emancipatie van de klant |
3. | De toenemende digitalisering van de samenleving |
De nieuwe mindset
GGZ-aanbieders zoeken een antwoord op de veranderende eisen vanuit klant en samenleving. Daarbij kunnen zij niet om snellere digitalisering van bedrijfsvoering en klantbenadering heen. Slimme ICT-toepassingen bieden uitzicht op betere én minder kostbare zorg. Essentiële onderdelen vormen:
• | Een volwaardige digitale klantbenadering: volledige vermenging van e-health-toepassingen en face-to-face zorg. Alleen via naadloos op elkaar aangesloten distributiekanalen kan de zorg rond de klant worden georganiseerd in plaats van andersom. |
• | Openbare online patiëntplatformen: maken een deel van de hulpverlening direct benaderbaar en verlagen zo de drempel om met zorgverleners in contact te komen. |
• | ICT-systemen moeten niet alleen op registratie gericht zijn, maar ook op hergebruik van zorg- en klantgegevens om via data-analyse de zorg te verbeteren. |
De digitale winnaars
GGZ-aanbieders die de digitale kansen pakken zijn de winnaars van morgen. Radicale stappen vooruit zijn nodig in: behandelketen, organisatiecultuur en verdienmodel.